Flutter 2.8

Google heeft een nieuwe update voor Flutter gereleased. Deze bevat een aantal nieuwe functies en verbeteringen, die de ervaring voor mobiele en webontwikkelaars moeten verfijnen.

Flutter wil de manier waarop apps worden gebouwd veranderen. Mobile, web-, desktop en embedded ontwikkeling worden gegroepeerd in één toolkit:

  • ontwikkelaars kunnen zich zo eerst concentreren op wat ze willen bouwen, in plaats van op welke platforms ze zich willen richten
  • het aanbieden van een high-performance, high-productivity framework dat het ontwikkelproces van een app aanzienlijk verkort.

Nieuwe functies en verbeteringen: sneller en productiever

Verbeterde performantie

Een van de belangrijkste aandachtspunten in deze release is het verbeteren van de mobile performance. In de praktijk heeft elke complexe app optimalisatie nodig om ervoor te zorgen dat deze de onderliggende hardware en libraries goed gebruikt. Er werden optimalisaties en verbeteringen gedaan aan onder andere:

  • Het opstarten van apps, dat kan worden beperkt door netwerkbandbreedte
  • Geheugengebruik, met name op apparaten met beperkt geheugen

Apps zouden al sneller moeten starten en minder geheugen gebruiken enkel en alleen door te upgraden naar Flutter 2.8.
Met de nieuwste update is het eenvoudiger dan ooit om apps te koppelen aan back-endservices, zoals Firebase en Google Cloud. Het voegt ondersteuning toe voor Google Ads en belangrijke upgrades voor de camera. De release bevat ook Dart 2.15, dat belangrijke verbeteringen aan concurrency toevoegt en nieuwe language features introduceert zoals

  • Constructor-tearoffs
  • Verbeterde enums
  • Optimalisaties die een vermindering van 10% in het geheugengebruik opleveren.

Verbeterde productiviteit

Een ander belangrijk thema in deze release, wat ook in toekomstige releases belangrijk gaat blijven, is het verder verbeteren van de productiviteit van ontwikkelaars. Met functies zoals stateful hot reload heeft het Flutter-team als doel het verkorten van de ontwikkeltijd.
Een voorbeeld uit deze release is:

  • Een aanmeldingswidget, dat Firebase gebruikt om authenticatie af te handelen. Deze widget zorgt ervoor dat ontwikkelaars zich minder moeten bezig houden met edge-cases bij het inloggen, zoals tweefactor-authenticatie of het opnieuw instellen van wachtwoorden, noch met de complexiteit van het ondersteunen van Google, Apple, Twitter of Facebook als auth aanbieder. Functies zoals deze combineren de ontwikkelingssnelheid van low-code-oplossingen met de flexibiliteit en kracht van een volledig UI-framework.

Game-ontwikkeling met Flame

Voor de meeste ontwikkelaars is Flutter een app-framework. Maar er is ook een groeiend ecosysteem rond de ontwikkeling van casual games, gebruikmakend van de grafische ondersteuning van Flutter.
Daarom wordt nu ook de 1.0 versie van Flame gereleased, een modulaire 2D-game-engine die bovenop Flutter is gebouwd. Met Flame kan je snel games bouwen: het bevat onder andere een componentensysteem, geanimeerde sprites en afbeeldingen, botsingsdetectie, een wereldcamera, een effectensysteem en ondersteuning voor gebaren en invoer.
Flame is modulair en kan ook worden uitgebreid met pakketten die integraties bieden met andere bibliotheken, bijvoorbeeld Rive (voor animaties), audiospelers (voor muziek en geluidseffecten), Forge2D (een Box2D-achtige physics engine), Tiled (tegelkaarten-editor) , Fire Atlas (een sprite-blad en animatie-editor). Samen bieden Flame en het bredere ecosysteem een sterke set services voor een casual of 2D-game-ontwikkelaar.

Flutter blijft groeien

Op dit moment zijn er in de Play Store meer dan 375000 apps die gebouwd zijn met Flutter
Flutter ondersteunt Android, iOS, iPadOS, web, Windows, macOS en Linux: je hoeft niet voor elk platform je app te herschrijven.

Flutter wordt onder andere gebruikt door BMW, eBay, WeChat, Philips Hue, …

Het creëren van clouds en het verbinden ervan met tunnels

Lees meer

Identity en Access Managementsysteem voor moderne applicaties

Lees meer

Mijn stage bij JIDOKA

Lees meer
Blog banner